تهران - ایرنا - کارگردان اپراهای عروسکی معتقد است: کیفیت، شیوه تولید و اجرای آثار تئاتر کودک و نوجوان از یک سو و از سوی دیگر تعریفی که هنرمندان، مسئولان و متولیان امر تئاتر از نمایش کودک و نوجوان در کشور ما دارند با تعریف جهانی آن تفاوت های آشکاری دارد و همین تفاوت مهمترین دلیل آسیب های این گونه نمایشی در کشور است.
بهروز غریبپور در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره آسیب شناسی حوزه تئاتر کودک و نوجوان در کشورمان گفت: کیفیت، شیوه تولید و اجرای آثار تئاتر کودک و نوجوان از یک سو و از سوی دیگر تعریفی که هنرمندان، مسئولان و متولیان امر تئاتر از نمایش کودک و نوجوان در کشور ما دارند با آنچه که به عنوان تعریف جهانی از این هنر وجود دارد تفاوت های آشکاری دارد. در حقیقت یکی از مهمترین آسیب ها در کیفیت تولیدات تئاتر کودک و نوجوان کشورمان با وجود ظرفیت ها و نیروهای بالقوه موجود در آن به همین عدم تطبیق تعریف این گونه نمایشی با تعریف جهانی آن باز میگردد.
وی ادامه داد: تئاتر کودک و نوجوان و نخستین سنگ بنای اصلی آن یعنی نمایشنامه های این گونه تئاتری، در نگاه کلی چه از بعد علمی و چه از نگاه کیفی، با تئاتر بزرگسال معنای یکسانی دارد. در این میان آنچه که تئاتر کودک و نوجوان را از تئاتر بزرگسال متفاوت میکند به مولفههایی بازمیگردد که شاید نمایشنامهنویسان تئاتر بزرگسال کمتر اام به رعایت آن داشته باشند. یا بنا به سبک، شیوه و سیاق تولید آثار نمایشی خود به بخشی از وجوه تئاتریکال اثر خود توجه بیشتری داشته باشند و به بخش های دیگر توجهی کمتر!
ادامه مطلب
درباره این سایت